Nyhedsbrev juli

 

 

I juli holder vi sommerferie, dvs. der ikke er sat holdledere på træningsturene, men man kan sagtens møde op ved klubhuset på de sædvanlige dage og tidspunkter. Dem der møder finder selv ud af holddeling og ture. Skulle der være nogen der får en god idé til en lidt anderledes søndagstur så annoncer gerne på Face Book og Min Forening. Det kan være andre får lyst eller bliver inspireret til ture på landevejen.

”Giv mig halvtykke mænd i lycra” skriver Susan Knorreborg i en kronik i Søndagspolitikken d.26/6. Endelig en kvindelig journalist der forstår os mænd (og kvinder) på vores carboncykler. Fx ”Det må være slut med at håne den midaldrende mand på kulfiberraceren. Han er et forbilledligt opgør med kropsspam” eller ” Lycra mandens cykelture er den modne mands udgave af teenagerens sang i hårbørsten – bortset fra, at han næppe ser sig selv i spejlet.” Hun slutter med; ”Lycramanden er en konge på cykel. Han er den danske sommer”. 🙂

Det kan vi skrive under på i IMCC. Vi har vist os frem flere steder i juni.

Hallands åsen har nok de bedste stigninger og nedkørsler der kan nås på en dagstur fra Ishøj. Vi var 8 rytter der tilbragte dagen i flotte omgivelser. Det blev til 93km, 1500hm, kaffe og kage på Udsigten. Hørt på turen: ”Det er sgu hårdere end Calpe”.

Søndag d.19. juni var vi for første gang repræsenteret på Bredekærgård til Grøn Ishøj. Vi blev inviteret med kort varsel, men viste flaget i øsende regn med gule trøjer, flagstander, kaffe og romkugler.

I den forløbende weekend har vi varmet op til den store kommende Tour de France-weekend. Vi har testet det meste af 2.etape; 175 km fra Ishøj over Roskilde til Reersø, hvor vi forlod ruten for at spise og overnatte på kroen. 17 ryttere og 2 følgevogne startede i sommersol og medvind indtil vi nåede bakkerne i Asnæs og Høve, hvor regnen kortvarigt kølede os af. Frokosten og den obligatoriske romkugle blev nydt i tørvejr på Udsigten. Efter Kårupbakken delte vi os i 3 grupper; D, C og A/B så alle fik kørt i et passende tempo. Langs ruten nød vi de lokales forberedelser til at modtage Tour feltet; Halmballer i forskellige udgaver, masser af gule cykler, rødprikkede huse og busskure mm. Hjemturen, søndag, blev en varm affære. Ømme bagdele, op til 32 graders varme og krampetrætte ben blev udfordret med 90km på tværs af Sjælland. Sidste stop var i ølteltet ved målet på Hedeboløbet.

Søren Kirkegård har skrevet nedenstående indlæg om Hedeboløbet.

4 ryttere fra IMCC havde meldt sig til årets Hedeboløb. Vi havde aftalt at følges hele vejen rundt, og det gik rigtig godt. Tidligt i løbet fik vi følgeskab af Stig fra Tåstrup, efter lidt instruktion, fandt han fint ind gruppen. Vi sprang det første depot over, og kørte direkte til depot 2. Her ankom vi klart før vores mest optimistiske forhåbninger. Vi var i depot i 7min. Stig valgte at køre videre uden stop, men sagde dog at han kraftigt overvejer at melde sig under Ishøj fanerne. Vi 4 fortsatte alene på resten af turen, det gav rigeligt med føringer til alle. Varmen og vinden blev nogle hårde modstandere, så vi kiggede lige ind på depot 3 inden vi kørte de sidste 15km. Tilbage på festpladsen i Tune, kunne vi konstatere at vi havde haft en rigtig god tur, med et snit der lå klart i toppen af vores forventninger. Hvem sad så i øl teltet, jo det gjorde såmænd, en del af de ryttere der havde kørt tour etapen. Det var jo forventeligt, og samtidigt dejligt at møde dem og høre de havde haft en rigtig god tur.

I samme weekend deltog Christian Knudsen i Sjælland Rundt. Han fik også kendskab til noget af Tour etapen i Odsherred. 324km på 12:28:04. Godt arbejde og tillykke med det.

Gitte Lisberg var på Tøserunden: 114km på næsten 4 timer. Flot tid.

Claus og Lisbet Mørck har vist trøjen rundt om Vättern.

Der har også været 4 ryttere afsted for at hilse på storke, teste Grand Ballon og La Planche Des Belles Filles i Alsace.

Tøjstatus: 5 Overgangsjakker, 5 Vindveste og 5 Jersey er bestilt hos Alé. Håber de bliver leveret inden den italienske sommerferie.

Vi flytter fra gammelt klubhus på Baldershøj til det nye på Bredekærgård lørdag d.30/7. Leif (Træmanden) stiller bil med trailer til rådighed.

Erling Mogensen har gennemført Tour de France-2.etape og giver herunder en beretning af forberedelser og indtryk fra turen til Nyborg.

Tour de Storebælt – 2. etape af Tour de France for motionister

Det var med lidt tøven, jeg tilbage i februar sagde ja tak til at overtage min svigersøns billet til Tour de Storebælt – 200km fra Roskilde til Nyborg – samme rute som 2. etape af det kommende Tour de France. Jeg tøvede fordi, jeg siden den første Corona nedlukning i 2020 ikke har kunnet motivere mig selv til at vedligeholde min fysiske form. Andre jeg har talt med, havde ikke andet at tage sig til end at cykle. Jeg brugte tiden på arbejde og sofaen, dog med nogle lørdagsture med IMCC gravel/MTB light holdet hen over vinteren.

Billetten blev måske min redning, rent cykel- og formmæssigt. Det gode forårsvejr fik mig ud på en del Kirke Såby ture i marts og april. Da jeg primært arbejder hjemmefra som konsulent, har jeg friheden til at cykle midt på dagen og undgå aftenture med lygter. I maj deltog jeg i både Skjoldenæsholmløbet og Esbern Snares løbet. Disse løb på 145km er god træning til et 200-km løb, og sidstnævnte omfatter en del af de samme bakker som Tour de Storebælt. Det var hårdt, men jeg kom igennem.

Med den fysiske formåen bekræftet, handlede det om det mentale. Med 4.000 startende i én samlet gruppe fra Roskilde, og 6.000 der ville støde til i Kalundborg, ville der helt sikkert være gode grupper at køre med hele vejen. Men jeg huskede også, hvordan det var at køre Ritter Classic (for mange år siden) i tilsvarende store grupper. Panik-opbremsninger for enden at nedkørsler, ved møde af modkørende trafik, vejindsnævringer og lignende ville nok blive en realitet i Tour de Storebælt, ligesom det var i Ritter Classic. Ved starten i Roskilde blev der da også advaret om bl.a. nedkørslen ad Ledreborg Alle og opbremsningen før det skarpe højresving.

Stemningen i et startområde med 4.000 deltagere, hvoraf nogle er kommet med bus fra Jylland og Fyn mere end 3 timer før starten, er spændt og intens. Det er fascinerende at stå et sted midt i feltet og kun lige kunne se de forreste ved startlinjen, mens de bageste ser ud til at være skjult bag dem, som fylder vejen op til toppen af broen over motorvejen. Der annonceres, at det er beregnet, at det vil tage 15 minutter at få alle over startstregen. Det tog mig 8 minutter, og jeg vil tro det er taget de sidste 20 minutter at komme frem til starten. Der var annonceret master-start – d.v.s. en førerbil eller motorcykel som ikke må overhales – de første 5 kilometer. Masteren kørt dog hurtigt nok til, at der opstod små huller i feltet på vej ud af Roskilde og hen mod Ledreborg Alle. Her blev feltet samlet igen på vej ned mod højresvinget i Lejre, og der var igen et meget langt samlet felt det første stykke vej ud mod Holbæk. De stakkels trafikanter, der eventuelt skulle krydse ruten, har ikke haft det let, men har forhåbentlig taget oplevelsen af 4.000 cyklister passere i løbet af en god halv times tid, som en once-in-a-lifetime oplevelse. Det var der masser af tilskuere langs ruten der gjorde. I alle landsbyer, ja selv ved hvert hus langs ruten, var der heppende tilskuere. I byerne var det nærmest, som man ser på TV transmissioner fra de store cykelløb. Tour de France-feltet bliver helt sikkert ikke skuffet over Danmark.

Efter 50 km når vi det første depot, hvor feltet stopper helt op allerede et par hundrede meter før selve depotet. Mange skal ikke i depot, men der er ikke nogen smutveje. Depotet er på selve vejen, som kun er en smal landevej. Alle regner med at depotet er i højre side, så os der ikke skal i depot prøver at komme frem i venstre side. Et stykke før depotet gør en venlig tilskuer opmærksom på at depotet er i venstre side, så nu skal rigtig mange bytte side. Det går meget langsomt fremad, og det viser sig at vejen faktisk er en blind vej, der ender i en cykelsti, som på helt naturlig vis trækker feltet meget langt ud. Det er næppe her Tour-feltet skal igennem, men med alle bakkerne omkring Høve og Asnæs er det særdeles fornuftigt at få feltet strakt ud. 10 km efter depotet starter det kuperede terræn for alvor – de Nordvestsjællandske Alper. Der er dog mulighed for at skære omkring 20 kilometer og alle ”bjergene” af ved at dreje til venstre netop her. Det har mange, som er kommet senere, sikkert måtte benytte sig af for ikke at komme for sent frem til broen.  På grund af trængslen ved depotet er der passende roligt i bjergene. Det vil sige, ingen farlige situationer på nedkørslerne men stadig mange at køre sammen med.

75 km fra mål når vi punktet, hvor feltet fra Kalundborg-starten – herunder Kronprinsen – støder til os fra Roskilde. Der er nu særdeles fyldt på vejene, og vi er nogle stykker – sikkert mange, som overhaler gruppe efter gruppe frem mod det tredje depot, som jeg også havde planlagt at springe over. Jeg havde været inde på depot 2, ved 100km, som var velfungerende og placeret så der ikke opstod ”trafikpropper”. 900 meter før depot 3, ved 150km, går det helt i stå. Det tager 50 minutter at komme forbi depotet på den forholdsvis smalle vej gennem sommerhusområdet. Mange af beboere er flinke og tilbyder opfyldning af flaskerne mens vi i gåsegang langsomt bevæger os mod depotet. De fleste tager forsinkelsen med godt humør, dog med lidt bekymring om vi nu kan nå frem til broen, inden den bliver lukket for cyklisterne igen. Broen forblev dog åben længere end først annonceret, sådan at selv de som blev 2 timer forsinket ved depot 3, kunne nå helt til Nyborg.

 Der var god vind fra vest, men i overhalingsbanen det meste af vejen fra Kalundborg til Korsør kørte man i læ. Det sluttede dog brat ved indkørslen til broen. Den første kilometer på broen var der propfyldt, og det var ikke muligt at overhale uden at benytte den forbudte nødbane. Derefter opstod der igen huller i feltet, og jeg opdagede at jeg stadig havde kræfter i behold til at overhale. På vej over Sprogø, mellem to grupper med stor afstand, når jeg op til en anden modig rytter på vej frem mod næste gruppe. Jeg tager en kort pause bag ham, og kører frem for at tage min del af arbejdet. Han kommer hurtigt op på siden af mig igen og siger, ”Dig kan jeg genkende. Jeg kørte i IMCC for 8 år siden”. Det var dog hårdt i vinden, så vi fik ikke talt så meget sammen. Jagten på den næste gruppe fortsatte, og derefter endnu flere grupper helt frem til mållinjen. På vej over broen passerede vi cyklister, som helt sikkert ikke syntes det var sjovt længere. Nogle blev skubbet af kammeraterne. De 3 procent stigning over højbroen føles ikke slemt når man har overskud, men kan, sammen med vinden, være en stor udfordring, når man allerede er udmattet af turen frem til broen.

Ved målstregen er humøret dog på højdepunktet igen - også hos dem som havde det hårdt undervejs. Medaljen hænges stolt om halsen, og finisher T-shirten skal nok i glas og ramme.

Ironman bliver afholdt søn.d.21/8. Sæt kryds i kalenderen. Vær med til at tjene penge til klubben ved at servicere deltagerne. Gå endelig ind på hjemmesiden og tilmeld dig og tag gerne dine venner og/eller din familie med. Vi har brug for mange hænder.

Velkommen til endnu to nye medlemmer: Kim Nagel og Jens-Jørgen Nielsen. Håber I får nogle gode oplevelser på landevejen med IMCC.

Sæt kryds i kalenderen:

• Event på Tour de France-enkeltstarts-rute: lør.2/7 kl.8.00.

• Lør.30/7 flytter klubhus til Bredekærgård.

• Tirs.2/8 Stevns rundt.

• Søn.14/8 indvielse af klubhus. Grill efter træning.

• Søn.21/8 CPH. Iron Mann.

• Søn.28/8 Klubtur til Vestsjælland/Svallerup.

• Søn.4/9 Tur de Vest

• Man.5/9 Klubaften.

• Søn.25/9 Standerstrygning + Grill.

• Lør.8/10.Klubarrangement.

Venlig hilsen og god sommerferie.

Bestyrelsen